(၂) သေ၀လည္းထိုး၊ တ-သတ္မ်ိဳး၊ ဖတ္ရိုး စ-သတ္သံ။
(၃) သေ၀လည္းထိုး၊ န-သတ္မ်ိဳး၊ ဖတ္ရိုး င-သတ္သံ။
(၄) သေ၀လည္းခ်၊ သတ္ျမင္က၊ မွတ္ၾက ၀-ဆြဲသံ။
(၅) ဟထိုး ၀ဆြဲ၊ ရရစ္ ယပင္း၊ ေတြ႔လ်င္းက၊ ႏွစ္၀တာ၀န္၊ ေက်ပြန္ေစရန္၊ အသံ အသတ္ ယူျမဲမွတ္။
(၁) အဓိပၸါယ္မွာ - အကၡရာ ၂-လံုးဆင့္ ေတြ႔လွ်င္ အေပၚတြင္ ရွိေသာ အထက္ အကၡရာကို အသတ္တင္၍ ဖတ္၊ အသံေသျပီ၊
ေရွ ႔အကၡရာ ႏွင့္ တြဲ၍ ဖတ္ရမည္။
ဥပမာ။ ။ သမႏၲာ - သမန္တာ။
စကၠ၀ါေဠသု - စက္က၀ါေဠသု။
သဒၶမၼံ - သဒ္ဓမ္မံ။
(၂) အဓိပၸါယ္မွာ - သေ၀ထိုးႏွင့္တြဲေသာ တ-သတ္ကို စ-သတ္ အသံထြက္၍ ဖတ္ရမည္။
ဥပမာ။ ။ ေမတၱာ - ေမတ္တာ (မစ္တာ - ဟုဖတ္)။
ေခတၱာ - ေခတ္တရာ (ခစ္တရာ- ဟုဖတ္)။
(၃) အဓိပၸါယ္မွာ - သေ၀ထိုးႏွင့္တြဲေသာ န-သတ္ကို င-သတ္ အသံထြက္၍ ဖတ္ရမည္။
ဥပမာ။ ။ ပူေရႏၲံ - ပူေရန္တံ (ပူရင္တံ - ဟုဖတ္)။
သေမႏၲဳ - သေမန္တု (သမင္တု - ဟုဖတ္)။
ဒႆေႏိၲ - ဒသ္ေသန္တိ (ဒသ္သင္တိ - ဟုဖတ္)။
(၄) အဓိပၸါယ္မွာ - အသတ္ႏွင့္တြဲေသာ သေ၀ထိုးေရးခ်ကို ၀ဆြဲ အသံထြက္၍ ဖတ္ရမည္။
ဥပမာ။ ။ ေသာတၳနံ - ေသာတ္ထာနံ (သြတ္ထာနံ - ဟုဖတ္)။
ေကာ႑ည - ေကာဏ္ဍည (ကြဏ္ဍည - ဟုဖတ္)။
ေဟာႏၲဳ - ေဟာန္တု (ဟြန္တု - ဟုဖတ္)
မွတ္ခ်က္။ ။ သေ၀ထိုးေရးခ်ကို ပါ႒ိ၌ ၾသ-သရ ဟုေခၚသည္။
(၅) အဓိပၸါယ္မွာ - ဟထိုး, ၀ဆြဲ, ရရစ္, ယပင့္ အကၡရာစာလံုးမ်ားႏွင့္တြဲေသာ အကၡရာသည္ အသတ္တာ၀န္ကိုလည္း ယူရသည္။ မိမိ၏ မူလအသံကိုလည္း ထြက္ရသည္။
ဥပမာ။ ။ အမွ - အမ္မွ။
ကဏွ - ကဏ္ဏွ။
တုမွ - တုမ္မွ။
သဏွ - သဏ္ဏွ။
ပုဗၺႏွ - ပုဗ္ဗန္ႏွ
ဤျပယုဂ္တို႔၌ ဟထိုးႏွင့္ တြဲေသာ မ၊ ဏ၊ န-အကၡရာတို႔သည္ အသတ္ တာ၀န္ကိုလည္း ယူရသည္။ မိမိ၏ မူလဗ်ည္းအသံလည္း ထြက္ရမည္။ အသတ္ႏွင့္ အသံ တာ၀န္ ၂-မ်ိဳးကို ယူထားသည္။
သက် - သက္က်။ ၀ါက် - ၀ါက္က်။ နိသ် - နိသ္သ်(နိသ္သယ)
ဤျပယုဂ္တို႔၌ ယပင့္ႏွင့္ တြဲေသာ က ႏွင့္ သ-တို႔သည္ အသတ္ႏွင့္ အသံတာ၀န္ ၂-မ်ိဳးကို ယူထားသည္။
စၾကာ - စက္ၾကာ။ အၾတာ - အတ္ၾတာ။ မၾတာ - မတ္ၾတာ
ဤျပယုဂ္တို႔၌ ရရစ္ႏွင့္ တြဲေသာ က ႏွင့္ တ-အကၡရာတို႔သည္ အသတ္ ႏွင့္ အသံ တာ၀န္ ၂-မ်ိဳးကို ယူထားသည္။
ကတြာ - ကတ္တ၀ါ။ ဒတြာ - ဒတ္တ၀ါ။ ပတြာ - ပတ္တ၀ါ။ ၀တြာ - ၀တ္တ၀ါ။
ဤျပယုဂ္တို႔၌ ၀-ဆြဲ ႏွင့္ တြဲေသာ က-အကၡရာတို႔သည္ အသတ္ႏွင့္ အသံ-၂မ်ိိဳးကို ယူထားသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဟထိုးသည္ ဟ၊ ယပင့္သည္ ယ၊ ရရစ္သည္ ရေကာက္၊ ၀-ဆြဲသည္ ၀-အကၡရာ၏ ကိုယ္စားလွယ္ဟု အသီးသီးမွတ္ရသည္။
ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲတုစိတၱာဘိ၀ံသ၏ လူတိုင္းအတြက္ လက္ေတြ႔အသံုးခ်ပ႒ာန္း စာအုပ္မွတဆင့္ ပူေဇာ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဆက္လက္၍ တရားဓမၼမ်ားကို ေလ့လာ သင္ယူ ပူေဇာ္၍ က်င့္ၾကံပြားမ်ား အားထုတ္ရန္ တိုက္တြန္းပါသည္။
“ဣဒံ ေမ ပုညံ အာသဝကၡယာဝဟံ ေဟာတု”
No comments:
Post a Comment